keskiviikko 22. syyskuuta 2021

Evergrande

 Ensimmäinen velanmaksu Evergrande yhtiöltä kriisin eskaloitumisen jälkeen


Lähde

https://www.reuters.com/world/china/china-evergrande-inches-close-default-deadline-investors-wait-2021-09-21/

Teksti perustuu ko lähteeseen.


Keskiviikkona 22.9. velkahuolissa rypenyt Evergrande sai hetken helpoitusta erääntyviin kuponkikorkomaksuihin kotimaisessa velkakirjassaan.

Korko oli 5.8% ja päättyminen syyskuussa 2025. Sitä ei kuitenkaan vielä valoitettu miten tämä vaikuttaa torstaina erääntyviin 83,0 miljoonan dollarin korkomenoihin.

Kiinan keskuspankki laittoi myös n 900 miljoonaa elvytysrahaa markkinoille hälventämään epäilyksiä ongelmien leviämisestä laajemmalle.

"Toimet osoittavat että Evergrande ottaa tilanteen tosissaan ja yrittää kaikkensa ratkaistakseen suuret velkaongelmansa" Singaporeen sijoittunut Dexter Tan, analyytikko Bondsupermart.com:ssa, sanoi.

Toimet näkyivät myös yhtiön kurssissa. Kiinan päämarkkinat olivat kiinni, mutta yhtiön osake Frankfurtin pörssissä nousi 40%.



lauantai 5. marraskuuta 2011

Sijoittamisen aloitus

Nyt on siis blogi aloittettu sijoittamisesta, omasta ja muiden.
Ajattelin että blogi päivityksillä saa hiemna tolkkua omiin sijoituksiin ja analyseihin kun niitä kirjoittaa ylös. Toivottavasti joku sijoittamisesta kiinostunut eksyy tänne ja osaa antaa rakentavaa kommenttia.
Nythän on otollinen aika alkaa sijoittajaksi, kun indeksit on alhaalla ja isot firmat "halpoja".
Itse ostin ensimmäiset arvopaperit viime vkolla, mm. YIT, Nokia, Talvivaara. Riskihakuisesti lähdettiin siis liikkeelle ja sen verran laitettiin mitä ei heti tarvitse realisoida takaisin rahaksi, vaan annetaan muhia talouskriisin ohi ja katsotaan kuinka käppyrät kehittyy :).
OMX näyttää nyt olevan paremmalla tasolla kuin 2008 kriisin aikaan, mutta halpaa mielestäni silti on ja pahin pohja on toivottavasti jo nähty, riippuu tietenkin mitä Kreikassa saadaan aikaaan.....
Mitä mietteitä taloustilanteesta ?